Standaard of maatwerk ERP? Nog altijd is dit item hot. Beide hebben voordelen maar zeker ook bijwerkingen. Welke afweging maak je? Vanwege de overtuigende voordelen van standaard en de kenmerken van maatwerk kiezen klanten merendeel standaard. Eenmaal aan het implementeren vragen ze toch ook maatwerk. Wat kies jij?
Standaard
De voordelen van standaardapplicatie zijn evident: er is nagedacht voor een grote groep klanten waardoor software en updates stabieler en functierijk zijn. Omdat gebruikers allemaal met één en dezelfde versie werken kan (door)ontwikkeling in één keer voor iedereen plaatsvinden. Voor zowel klant als leverancier is dit kostentechnisch interessanter en ook efficiënter dan voor iedereen opnieuw het wiel uit te vinden. Dat werkt ook door richting een standaard voor consultancy en opleiding.
Standaard heeft daarentegen ook beperkingen. De software is geschreven voor een grote groep gebruikers met een schare aan wensen. De werking geschiedt via een veelvoud aan diepgaande menu’s en parameters. Ondanks de vele configuratie mogelijkheden zijn jouw processen anders en zul je je processen moeten aanpassen. Op zich is dat niet erg en soms is dat zelfs beter, maar wat als je processen uniek en onderscheidend zijn voor je positie in de markt? Lukt het dan ook? Standaard functionaliteit is in specifieke situaties vaak niet dekkend. Wat doe je dan?
Maatwerk
Maatwerk heeft soms voordelen boven standaard. De functionaliteit volgt jouw processen. Je hebt niet de complexiteit van een standaardpakket dat veel parameters en ‘ongebruikte’ functionaliteit bevat. Waar ontwikkeling en releases van standaard software vaak lang duurt, kun je maatwerk snel laten ontwikkelen en snel profiteren van de functionele mogelijkheden. Met een hogere efficiëntie en een mogelijk korte terugverdientijd tot gevolg. In het geval je processen erg onderscheidend en innovatief zijn is er vaak ook geen standaard. Dan kun je alleen maar kiezen voor maatwerk.
Bottomline blijven de nadelen van maatwerk aanwezig. De software wordt speciaal voor jou ontwikkeld. Dat is mooi, maar je bent wel volledig afhankelijk van je leverancier en als je pech hebt ook net van die ene ontwikkelaar. Wat als die ziek wordt of weggaat? Hetzelfde geldt voor de consultant die je helpt bij de implementatie. Als je leverancier leeft van maatwerk dan moeten de consultants elk proces bij elke klant kennen. Dat vraagt iedere keer de nodige tijdsinvestering. Ook onderhoud en updatebeheer van maatwerk zijn ingewikkelder en tijdsintensiever. Het risico op instabiliteit met maatwerk is groter omdat één pakket voor iedereen nou eenmaal makkelijker is te testen dan één pakket voor jou alleen.
“Best of both worlds” met geautomiseerde workflow
Er kunnen situaties zijn die maatwerk rechtvaardigen. Tijd en geld zijn net als software slechts middelen om een doel te bereiken. Het is altijd de persoonlijke afweging van jou als klant wat het meest belangrijk is. Een duur stukje software kan een speciaal proces zo versnellen en efficiënter maken dat de baten vele malen groter zijn dan de kosten en de risico’s.
Met geautomiseerde workflow
Bij Syntri ERP ontwikkelen en leveren wij standaardsoftware. Echter, in speciale gevallen, als dat een proces substantieel kan versnellen, kunnen wij deze standaard uitbreiden met maatwerk. Wij willen met deze hybride mogelijkheid flexibel zijn naar zijn klanten. Flexibiliteit is voor ons überhaupt een belangrijk gegeven: wij leveren en implementeren bijvoorbeeld alleen die modules die je als klant nodig hebt. Wat je niet nodig hebt is dan ook geen ballast. Onze implementaties zijn overigens grotendeels wel maatwerk: we kijken naar processen, luisteren naar medewerkers, geven advies over de inrichting en gaan dan pas werkelijk inrichten. Het persoonlijke daarin is altijd maatwerk. Daarnaast helpt ook onze workflowengine, waarmee we de standaardfunctionaliteit, het eventuele maatwerk en REST API product- en klantspecifiek kunnen inrichten.